Podvody na Facebooku: 6 tipů, jak se chránit při nakupování na Marketplace
Facebook Marketplace se vedle Amazonu a eBay řadí mezi celosvětově populární online tržiště s novým i bazarovým zbožím. Kromě různých produktů lze hledat přes Marketplace práci nebo nemovitosti. Velké popularitě se také těší přímý prodej prostřednictvím skupin. Marketplace má přes miliardu uživatelů a stává se tak rájem podvodníků
Proč je prodej na Facebooku tak oblíbený?
Prodej na Facebooku je velice oblíbený, protože na rozdíl od Amazonu nebo eBay, je zde přímá komunikace mezi prodávajícím a nakupujícím. Zároveň však uživatel přichází o možnost ochrany při nákupu. V případě takového přímého prodeje totiž odpadá možnost jakékoliv reklamace skrze Facebook. Je proto potřeba dobře zvážit možná rizika, která může přímý nákup přinést.
VÝHODY PŘÍMÉHO PRODEJE NA FACEBOOKU
- Lze se s prodejcem snadno domluvit přímo
- Prodejce neplatí žádnou provizi
- Díky ušetřené provizi může prodávající nabídnout zajímavější cenu
- Kupující a prodávající si mohou dohodnout speciální podmínky
NEVÝHODY PŘÍMÉHO PRODEJE NA FACEBOOKU
V případě přímého prodeje vám Facebook nebo platební brána nebude moci asistovat dojde-li k problémům s nákupem. Může dojít k následujícím komplikacím:
- Dodávka nekvalitního zboží a následná reklamace
- Nedoručení zaplaceného zboží
- Vrácení zboží a nevrácení finančních prostředků
Při přímém nakupování je proto velmi důležité, abyste se řídili několika jednoduchými pravidly, která vám pomohou předejít zbytečným komplikacím. Přesto, že jsou rady velmi jednoduché a možná si řeknete, že byste se jimi stejně řídili, stále se najde hodně lidí, kteří jsou při nákupech podvedeni.
1. Nenechte se nalákat na podezřele levné nebo výhodné nabídky
Online světem hýbaly kauzy, kdy se například nabízely extrémně levné produkty převážně z Číny, které si uživatelé objednávali, ale zboží po zaplacení nikdy nedorazilo nebo produkt ani vzdáleně nepřipomínal propagovanou položku. Poštovné za vrácení takového produktu pak obvykle vyšlo dráž než samotná koupě. Prodejci mezitím přestali se zákazníky komunikovat nebo zrušili svůj profil.
Další běžnou taktikou podvodníků je prodej obvykle drahého, ne běžně dostupného zboží za velmi zajímavou cenu. Jedná se například o elektroniku (herní konzole, laptopy, televize, telefony…). Na Facebooku se pohybují podvodníci, kteří se specificky zaměřují na „výhodné“ nabídky takových věcí a z uživatelů pak lákají zálohy nebo celou částku předem. Tím se dostáváme k dalšímu bodu:
2. Nikdy neplaťte za zboží předem neznámému prodejci
Na Facebooku lze nakoupit díky Marketplace jak od jednotlivců, kteří například mohou nabízet vlastní bazarové zboží, tak od prověřených e-shopů, kteří mají spuštěn Facebook obchod. V případě nákupu zboží od e-shopu máte větší šanci, že v případě komplikací budete schopni položku reklamovat a získat prostředky zpátky. U neznámých jednotlivců platí nepsané pravidlo, že prostředky by měly být předány až při převzetí a po přezkoumání zboží. K tomu se dostáváme v dalším bodu:
3. Nakupujte ve snadno dostupné lokalitě
V případě nákupu u neznámého a neověřeného profilu nikdy nemáte stoprocentní záruku, že vám bude předem zaplacené zboží zasláno a dostanete skutečně to, co jste si objednali. Je proto zásadní, abyste se při nakupování zaměřili na lokality, o kterých víte, že jsou pro vás snadno dostupné a zboží tak budete moci zaplatit až při převzetí.
Stejně jako kupující by neměl posílat peníze předem, ani prodávajícím se nedoporučuje zasílat zboží na dobírku, protože se bohužel stává, že kupující projeví zájem, ale koupi si nakonec rozmyslí a zboží si nevyzvedne.
Pokud nakupujete od jednotlivce, osobní odběr je nejméně riskantní variantou. Osobní předání navíc přináší tu výhodu, že si může kupující zboží na místě prohlédnout, popř. vyzkoušet jeho funkčnost. Přímo Marketplace umožňuje nastavení, v jakém dosahu chcete prodávané zboží zobrazovat. Pokud jste si vyhlédli zboží, které byste si rádi zakoupili, je důležité udělat další nezbytný krok:
4. Prověřte profil dotyčné osoby
Hodně vám může o prodávajícím říct jeho profil. Zde je několik varovných signálů:
- Profil uvádí jen minimum informací (například má očividně nepravé jméno, nesmyslné údaje, minimum přátel)
- Profil existuje velmi krátkou dobu
- Veškeré aktivity souvisí s prodejem zboží za podezřele výhodnou cenu
Pokud na vás působí profil prodávajícího nedůvěryhodně, je lepší od nákupu upustit než čelit případným komplikacím. V případě, že narazíte na falešný profil, můžete jej nahlásit pomocí této stránky.
5. Dejte si pozor na prodej padělků
Jestliže vás zaujala designová kabelka nebo herní konzole za neobvykle nízkou cenu, může se jednat o padělek s cenou, která se pohybuje podezřele pod tržní cenou. Pokud prodejce uvádí u zboží fotografii, která je zjevně stažená z fotobanky, nebojte se vyžádat konkrétní fotky produktu. Prodej zboží by měl vždy spojen s poskytnutím dostatku informací.
6. Nakupujte přes platební bránu
Facebook má sice vlastní platební systém, tzv. Facebook pokladnu, ale toto řešení není momentálně v Čechách dostupné. V Pays jsme vytvořili alternativu v podobě internetové pokladny, pomocí které mohou uživatelé platit za zboží zakoupené na Facebooku prostřednictvím platební brány. Obchody, které mají implementovanou kvalitní platební bránu jsou totiž obvykle prověřené a vy nepřijdete o možnost reklamace v případě potíží spojených s nákupem.
Užitečné odkazy
Další užitečné informace najdete přímo na stránkách Facebooku: