Obchod na Facebooku v ČR končí – jaké jsou alternativy?
Obchod na Facebooku nebude v České republice od srpna dostupný, protože společnost Meta, která Facebook provozuje, tlačí na to, aby v budoucnu obchodníci používali k dokončení nákupu jejich vlastní platební bránu prostřednictvím Facebook pokladny. Snaží se tímto obchodníky přimět používat Facebook pokladnu, která je momentálně dostupná pouze v USA. Používání Facebook pokladny přitom obchodníky stojí 5 % provize nebo min 0.4 USD za každou prodanou položku. Svým krokem tak potvrdila hlavní zaměření na svůj největší trh, jímž je USA.
Co změny ve fungování Facebook obchodu znamenají pro český trh?
Obchodníci už nebudou moct hostovat svůj obchod na Facebooku nebo instagramovém účtu, pokud jejich obchod nebude mít aktivované dokončení nákupu přímo na Facebooku nebo Instagramu. Jak jsme však již zmínili, pokladna na Facebooku a Instagramu je dostupná pouze firmám v USA. Více informací o podmínkách najdete na této stránce, sekce Dokončení nákupu na Facebooku nebo Instagramu.
K nastavení obchodu s pokladnou tak potřebujete americký bankovní účet a americkou firemní adresu. Pokud tedy nemáte jako český obchodník například k dispozici americkou pobočku, pak již nebudete moci využívat výhody Facebook obchodu.
Obchodníci navíc nebudou moci využívat další funkce spojené s Obchodem jako je označování produktů v příspěvcích, v reelech a v příbězích a vytváření nových nebo podobných okruhů uživatelů na základě seznamu lidí, kteří navštívili obchod.
Výjimku budou tvořit reklamy na Instagramu s označením produktu, které jsou však nezávislé na obchodě. Na tento typ instagramových kampaní by neměla mít změna ve fungování Facebook obchodu vliv. Ostatně reklamy na Instagramu generují společnosti Meta více než 40 % příjmu, není proto v jejich zájmu tuto funkci obchodníkům v současnosti omezovat.
V Evropě mohou nadále využívat Facebook Obchod pouze následující země: Dánsko, Francie, Itálie, Německo, Nizozemsko, Norsko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko, Ukrajina a Spojené království. Více informací o změnách ve fungování Facebook Obchodu najdete přímo na oficiální stránce společnosti Meta.
Další ohlášené změny společnosti Meta
Dne 5. června 2023 se navíc neaktualizované Facebook stránky automaticky přepnou na nové prostředí stránek. V novém prostředí by měli obchodníci získat přístup k novým nástrojům a vylepšenému rozložení stránky. V souvislosti s touto aktualizací však přichází i omezení původních funkcí jako je
- správa a zveřejňování katalogů
- správa a zveřejňování a stránek s podrobnostmi o produktech prostřednictvím Facebook stránky
Obchodníci ale dál budou mít možnost zveřejňovat odkazy na svůj web, spravovat kanál nebo kanály příspěvků, příběhů, reels a posílat zprávy přes WhatsApp, Facebook a Instagram. Společnost Meta chce také více prosazovat využívání personalizovaných reklam, Advantage+ kampaní, jež se mají automatizovaně zaměřovat na maximalizaci návratnosti investice do reklamy. Obchodníci dále mají možnost provozovat reklamy s proklikem na zprávu, kterým snadno navážete přímý kontakt s nakupujícími. Posíláním zpráv mohou prodávat a propagovat své produkty nebo poskytovat podporu.
Alternativy Facebook obchodu
Pokud jste zkoušeli prodávat výhradně zboží přes Facebook, můžete si vytvořit jednoduchý e-shop s produkty, na které můžete odkazovat z vaší stránky. Mnoho drobných obchodníků se obává velkých počátečních investic týkajících se vytvoření a provozu e-shopu, proto jsme připravili seznam bezplatných nebo levných a zároveň kvalitních alternativ, prostřednictvím kterých můžete prodávat své produkty:
Zákazník.cz
Zákazník.cz je jednoduchá platforma, kterou provozuje přímo platební brána Pays a je zcela zdarma. Platforma má automaticky integrovanou platební bránu a je vhodná pro malé obchodníky, kteří nabízí jen pár produktů (max 5 produktů). Za provoz platební brány nic neplatíte, pouze předem sjednaný poplatek z každé transakce, který se nastavuje dle aktuálního ceníku. E-shop je samozřejmě plně responzivní.
Výhodou platformy je, že obchodník se nemusí o nic starat. Zašle naší podpoře text, obrázky produktů, detaily o sobě a o zbytek se už postará tým, jež má tuto platformu na starosti. Aktualizace skladových zásob nebo čehokoliv, co se obchodu týká, je však potřeba vždy oznámit, aby mohly být provedeny úpravy. Nemožnost vlastní editace e-shopu mohou někteří obchodníci vnímat jako nevýhodu.
Mozello
Mozello je další nástroj, prostřednictvím kterého si můžete bezplatně vytvořit jednoduchý, a přitom hezký obchod. Základní verze tohoto obchodu je do pěti produktů k dispozici zdarma. V prémiové verzi je pak k dispozici napojení na platební bránu Pays. Na Mozello jsme vytvořili nejen recenzi, ale i návod. Mozello má k dispozici desítky šablon s různým tematickým zaměřením, je zde možnost i vytvoření šablony na míru.
Nody
Nody je komplexní platforma, která se zaměřuje na e-shopy. Obchodníkům, kteří nemají více jak 10 produktů, je platforma k dispozici zdarma. Je však potřeba počítat s možnými příplatky. Například instalace doplňku pro nastavení dopravy produktů je k dispozici za 99 Kč měsíčně. Platební brána Pays je v Nody k dispozici bez příplatku. K dispozici je šest základních šablon v různých barevných kombinacích a možnost šablony na míru.
Další alternativy
- Shoptet patří mezi jedno z nejpopulárnějších e-shopových řešení na tuzemském trhu a nabízí FREE verzi, kterou může využívat jeden uživatel do deseti produktů.
- Fastcentrik je také jeden z předních poskytovatelů na českém trhu, který obsluhuje tisíce e-shopů. Nevýhodou je, že Fastcentrik v současnosti nenabízí bezplatnou verzi pro malé obchodníky.
- Simpleshop – jednoduchý prodejní formulář, jež je zdarma a platí se pouze provize z každého prodaného produktu ve výši 5 %.
- FAPI – další cenově dostupný prodejní formulář, který je k dispozici od 158 Kč měsíčně.