Pravidelná bezhotovostní platba kartou
Pokud se pohybujete v oblasti IT, digitálních nebo běžných služeb a prodeje produktů spojených s opakovaným placením, pak jste patrně zaznamenali, že pravidelná bezhotovostní platba kartou je oblíbeným obchodním modelem mnoha firem. Na jednu stranu obchodníci dostávají svou pravidelnou platbu, díky které se snižují administrativní náklady, a na druhé straně zákazníci nemusí řešit pravidelné výzvy k platbě, protože prostředky jsou vždy automaticky převedeny. Tuto funkci teď nově může využívat i Charita Česká republika, která je dlouhodobým partnerem platební brány Pays.
Důležitý projekt Pays pro opakované platby
Charita patří v České republice mezi nejstarší dobročinné organizace s rozšířenou působností i ve světě. U nás se s 275 pobočkami řadí mezi největší nestátní poskytovatele sociálních a zdravotních služeb. Platební brána Pays proto ve spolupráci s Global Payments a Českou spořitelnou vyvinula platební systém, který automaticky rozesílá peníze na mnoho cílových bankovních účtů s ohledem na širokou působnost této organizace.
Dalším krokem bylo nasazení opakovaných bezhotovostních plateb prostřednictvím platebních karet, které zjednodušují cestu k pravidelným dárcům. Právě tento typ dlouhodobých dárců pomáhá organizaci lépe plánovat i spravovat rozpočet, kampaně a další související aktivity. Vedle přehledného administračního rozhraní má organizace k dispozici reporty na míru a datové výpisy pro účetní systémy.
Co přináší pravidelná bezhotovostní platba kartou?
Opakovaná platba kartou je platební model, kdy zákazníci pověřují obchodníka nebo organizaci, aby byly v pravidelných intervalech automaticky převáděny finanční prostředky z jejich bankovních účtů. Jakmile dají zákazníci svolení, částka je automaticky strhávána v předem definovaných intervalech, dokud zákazník svůj souhlas neodvolá nebo dokud nevyprší platnost karty.
Jak fungují opakované platby kartou?
Peníze jsou automaticky převáděny z bankovních účtů zákazníků prostřednictvím platebních karet, jejichž údaje byly zadány při nastavování opakované platby. Aby mohl obchodník přijímat tento způsob platby, musí mít k dispozici platební bránu Pays nebo jiné řešení podporující tuto metodu. Výhodou platební brány Pays je, že zabezpečuje celý proces od platby samotné až po převedení částky na smluvený, cílový bankovní účet.
Postup při opakované platbě v Pays:
- Zákazník si vybírá na webové stránce obchodníka ze seznamu platebních metod opakovanou platbu a přijímá obchodní podmínky související s tímto typem platby.
- Při prvotní platbě zadá zákazník údaje o své platební kartě. Z této karty budou následně prostředky strhávány v pravidelném měsíčním intervalu.
- Jakmile je transakce dokončena, zákazníkovi je doručeno potvrzení o platbě. Toto potvrzení pak chodí pravidelně po každé úspěšné transakci. Zákazník nemusí tedy opakovaně vkládat platební údaje pro dokončení platby.
Zrušení pravidelné platby kartou
V případě, že chce zákazník pravidelnou platbu zrušit, obvykle stačí kontaktovat obchodníka. I když pravidelná bezhotovostní platba nabízí mnoho výhod, obchodníci musí mít na paměti, že existují určité nevýhody. Existuje například riziko přerušení automatických plateb například kvůli neúspěšné platbě, která je obvykle způsobena nedostatkem prostředků, vypršením platnosti karty nebo výměnou existující karty poté, co byla předchozí karta nahlášena jako odcizená nebo ztracená. V takovém případě však lze jednoduše nastavit platební údaje znovu.
Další odvětví vhodná pro opakované platby kartou
- E-commerce – společnosti založené na předplatném, například pravidelné doručování květin, krabičková dieta, atd...
- Média – například HBO, Stream.cz, Netflix...
- Fitness a sportovní kluby – posilovny, kluby, studia, které využívají tuto možnost pro platbu pravidelného členského poplatku.
- Vydavatelství – mediální společnosti vydávající noviny i časopisy, které touto formou nabízí pravidelnou platbu předplatného jak pro tištěný, tak digitální obsah.
- Vinařství – vinařství mohou každý měsíc nabízet speciální předplatné vinných klubů, které zahrnuje různé výběry vína.
- IT – zahrnuje předplatné za používání aplikací, cloudových řešení, správu sítí, atd...
- Reality – platba nájemného a souvisejících rezidenčních poplatků, parkovné...
- Vzdělávání – vzdělávací platformy s přístupem k obsahu na základně předplatného.
- Charity – opakované platby jsou samozřejmě také velkým přínosem pro neziskové projekty.
Shrnutí výhod pravidelných bezhotovostních plateb kartou
- Šetří čas: Zákazníci nebo dárci se již nemusí přihlašovat do své banky nebo zadávat údaje o svém účtu pokaždé, když budou chtít provést platbu.
- Automatické platby: Protože platby probíhají automaticky, nemusí obchodník rozesílat opakovaně žádost o úhradu.
- Loajalita zákazníků: Díky modelu předplatného mohou organizace navázat užší vztahy se svými zákazníky.
- Předpovídá peněžní toky: Po nastavení opakovaných plateb mohou organizace lépe předvídat peněžní tok, což pomáhá při tvorbě obchodní strategie. Obchodníci se tak mohou těšit z toho, že předem vědí, jak vypadají jejich tržby, což jim může pomoci plánovat obchodní cíle a výdaje.