Platba na kontakt – Jak služba funguje
V několika posledních dnech jsme testovali novou službu šestice českých bank, která nese název Platba na kontakt. Jedná se o službu velmi dobrou a užitečnou, kterou mohou využít fyzické osoby mezi sebou pro převody nižších částek. Mírně nás však zarazila jedna z vlastností služby, kterou považujeme za trochu nešťastnou. O naše zkušenosti z testování se podělíme v tomto článku.
Můžete Platby na kontakt používat?
Používáte-li mobilní a internetové bankovnictví zapojených bank, tak jste se o službě již určitě dozvěděli, protože banky informují o této novince prostřednictvím notifikací ve svých mobilních aplikacích a na svých webových stránkách. Konkrétně se jedná o banky: Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, Raiffeisenbank, Fio banka a Air Bank.
Zákazníci uvedených bank již mohou službu Platba na kontakt několik dní používat, pokud se k jejímu používání aktivně zaregistrují. Registrace je velmi jednoduchá a v podstatě spočívá v přiřazení jednoho vašeho bankovního účtu k vašemu mobilnímu číslu. Vazba je 1:X (jeden bankovní účet : X mobilních čísel), takže lze službu aktivovat pouze u jedné vybrané banky. Samotná registrace je triviální a provedete ji přímo v mobilním bankovnictví své banky.
Toto omezení je logické a dobře pochopitelné a jistě přispěje ke snadnému pochopení služby ze strany zákazníků bank. Máte-li více mobilních čísel, můžete samozřejmě provést registrací několik, ale toto v podstatě postrádá smysl. I v případě využívání více bank zřejmě považujete jeden svůj bankovní účet za primární pro příjem plateb na kontakt. V případě párů, které například používají jeden společný bankovní účet mohou údajně oba lidé zaregistrovat své mobilní číslo ke stejnému společnému účtu. Tuto možnost jsme však neotestovali.
Co jsme zjistili při testech?
Registr propojených bankovních účtů a mobilních čísel provozuje ČNB a zapojené banky své lokální registry s tímto hlavním registrem synchronizují. Synchronizace je dle našich testů poměrně rychlá. Číslo zaregistrované v mobilní aplikaci Raiffeisenbank, bylo během velmi krátké doby již viditelné v aplikaci Fio banky.
Z chování bankovních aplikací a uvedených informací se zdá, že je vazba mobilní číslo - účet pouze dočasná a platí vždy na 6 měsíců od registrace. Provedenou registraci lze samozřejmě také kdykoliv zrušit, což je správné chování služby.
Zkušební platby na kontakt jsme provedli ve čtyřech mobilních bankovnictvích a ve všech případech fungovaly velmi dobře. Službě se z funkčního hlediska nedá nic vytknout a funguje přesně jak má. Omezení převáděné částky na 5.000 Kč nepovažujeme za problém. Domníváme se, že počet registrací poroste velmi rychlým tempem, protože se jedná o službu velmi jednoduchou a užitečnou. Eliminuje totiž chyby v zadávání čísel bankovních účtů a nestane se, že pošlete peníze někomu jinému, než jste chtěli.
Vlastnost služby, která vám může vadit.
Je však třeba ještě dodat, že si možná někteří zákazníci bank při registraci do služby „Platba na kontakt“ plně neuvědomují, že svou registrací v podstatě částečně ztrácejí anonymitu svého telefonního čísla. Bankovní aplikace totiž po zadání mobilního čísla vždy zobrazí plné jméno příjemce platby. Smyslu této funkce samozřejmě rozumíme, protože plátce má pak naprostou jistotu, že peníze odesílá tomu, komu chce. Na druhé straně lze však pomocí služby Platba na kontakt zjistit velmi snadno jméno majitele daného mobilního čísla, aniž byste mu peníze poslali.
Domníváme se, že by naprosto stačilo, aby bankovní aplikace po zadání mobilního čísla příjemce peněz zobrazila pouze jeho křestní jméno a první písmeno z příjmení. Plátce by pak měl dostatečnou jistotu, že peníze posílá správnému člověku, aniž by se zobrazilo jeho plné jméno.