Vyplatí se obchodníkům firemní profil na Facebooku?
Facebook je bezpochyby jednou z největších sociálních sítí. Pro obchodníky i podnikatele se může jednat o zajímavou příležitost, jak se zviditelnit a rozšířit okruh potenciálních zákazníků. Je zde však několik faktorů, které by měl každý obchodník zvážit, než založí svůj firemní profil. Pokud se pouštíte do podnikání a chcete fungovat i na sociálních sítích, pak musíte počítat s tím, že všude, kde chcete být vidět, budete muset investovat odpovídající čas i peníze.
Co byste měli vědět, než se do toho pustíte
Jakmile se rozhodnete svůj firemní profil na Facebooku založit, měli byste mít jasnou představu o tom, čeho zde chcete dosáhnout. Jednou z nejtěžších věcí je tu nepochybně schopnost zaujmout správnou cílovou skupinu. Mít firemní profil na Facebooku nic nestojí, ale s největší pravděpodobností se (alespoň ze začátku) neobejdete bez reklamy. Dosah sponzorovaných příspěvků je totiž oproti běžným příspěvkům mnohonásobný.
Reklamní příspěvky můžete vytvářet již od 30 Kč za den. Délku jejich vystavení si určujete sami: můžou to být 2 dny nebo i 30 dní. Pokud s Facebookem jako firma začínáte, nejspíš bude nejlepší obrátit se na někoho, kdo se v oblasti sociálních sítí pohybuje a může vám poskytnout cenné rady. V každém případě sponzorované příspěvky výrazně pomáhají se zviditelněním firmy.
Jakmile s vkládáním příspěvků začnete, je důležité, abyste byli schopni odpovídat na komentáře, a to tak rychle, jak jen to půjde. Facebook používá složitý algoritmus pro řazení příspěvků v newsfeedu uživatelů, přičemž vyhodnocuje i to, jak je příspěvek populární a jaká je pod ním interakce. Pokud nijak na uživatele nereagujete, pak nebudete tak dobře vidět. Obecně: čím větší diskuse pod příspěvkem probíhá, tím více je příspěvek vidět. Je proto dobré vyzývat uživatele k interakci.
Příspěvky byste však neměli vkládat příliš často. Pokud zveřejníte více než tři příspěvky za den, může to už mít negativní vliv na jejich zobrazování. Mít firemní profil na Facebooku není jen o vkládání textu. K dispozici jsou tu i další formáty (fotografie, videa, ankety, příběhy), kterými můžete oslovit různé typy uživatelů. Je proto důležité se zamyslet nad tím, jakým způsobem budete stránku používat.
Velkou výhodou Facebook stránky je, že poskytuje zajímavé nástroje pro analýzu výkonu stránky. Díky tomu můžete jednoduše zjistit, které Vaše příspěvky byly úspěšné a na základě toho pak sestavit další marketingovou strategii.
Co obnáší správa firemního profilu na Facebooku?
- Stanovení strategie, která bude podporovat obchodní záměr.
- Pravidelné přispívání na svém profilu a reagování na ostatní uživatele.
- Analýza výkonu firemní stránky, abyste zjistili, co funguje a co ne.
- Sledování úspěšnější konkurence pro inspiraci (co dělá, jak to dělá a jak se vy sami můžete díky tomu zlepšit).
- Pravidelné aktualizace i změny v rozhraní, kterým se budete přizpůsobovat. Zároveň však díky tomu budete mít např. k dispozici i nové funkce.
Kdy založení firemního profilu na Facebooku není ideální volbou?
Pokud máte málo času nebo prostředků na to, abyste se mohli o stránku starat, pak bude možná lepší, když se soustředíte na jiné možnosti. Facebook samozřejmě není jediný způsob, jak můžete na své potenciální zákazníky cílit.
Můžete mít také specifickou cílovou skupinu, o které nejspíš víte, že nebude na Facebooku tak aktivní, nebo bude preferovat jiné platformy (LinkedIn, Instagram). Je proto důležité předem zjistit, který marketingový kanál je pro váš způsob obchodování nejlepší. Existuje mnoho obchodníků, kteří si zakládají profily na různých sociálních sítích, ale žádnému se pak nevěnují pořádně. Je proto lepší mít jednu platformu, které se budete moci věnovat naplno.
Jakmile se rozhodnete svůj firemní profil na Facebooku založit, měli byste mít jasnou představu o tom, čeho zde chcete dosáhnout. Pokud váš firemní profil nepodporuje vaše obchodní cíle, bude patrně lepší, když jej nevytvoříte vůbec.
Závěr
Založení firemního profilu na Facebooku může být pro obchodníky přínosné, pokud mají nastavenou strategii, která je v souladu s jejich obchodními cíli. Velkou roli hraje to, kolik času a prostředků do stránky investujeme. Díky tomu, že můžeme sledovat výkonnost své stránky v reálném čase, můžeme svou obsahovou strategii obratem optimalizovat a tím pádem lépe oslovit cílovou skupinu. Je potřeba si uvědomit, že úspěch na této sociální síti není samozřejmostí, ale vyžaduje pečlivé a cílené úsilí.