Jak vytvořit Landing Page, která prodává?
V dřívějším článku jsme vysvětlili, co je Landing Page (cílová nebo vstupní stránka) a jak funguje. Aby Landing page splnila svůj účel, je potřeba se zaměřit na několik důležitých aspektů, které pomáhají zvyšovat jak návštěvnost stránky, tak samotné konverze. Úspěch Landing page je postaven nejen na kvalitě zpracování, ale i na obsahu. Na co je důležité se u tvorby Landing page zaměřit:
Vytvořte stránku, kterou bude mít Google rád
I když je samozřejmě důležité, aby stránka oslovila návštěvníky, je neméně důležité, abyste stránku navrhli s ohledem na vyhledávače (SEO). Díky tomu pak může být stránka lépe viditelná ve výsledcích organického vyhledávání, což může pomoci zvýšit návštěvnost a konverze. Zde je několik tipů:
Zaměřte se na long tail klíčová slova
Z pohledu optimalizace pro vyhledávače bývá již na poli klíčových slov velká konkurence, zvláště pokud se jedná o obecnější výrazy. Doporučujeme proto strávit přiměřené množství času analýzou klíčových slov, díky kterým můžete identifikovat výrazy, které mohou mít sice nižší, ale pořád zajímavou hledanost a zároveň se nemusíte tolik snažit zviditelnit před konkurencí.
Co je to long tail klíčové slovo?
Jedná se o vysoce specifické klíčové slovo nebo frázi, která se obvykle skládá ze 4 a více slov. Například "nejlepší tipy pro copywriting" je long-tail klíčová fráze, narozdíl od mnohem jednoduššího klíčového slova "copywriting". Díky dlouhým klíčovým slovům snadněji získáte lepší pozici ve vyhledávačích.
Bezplatné nástroje pro analýzu klíčových slov:
- Google Ads Plánovač klíčových slov
- Seznam – návrh klíčových slov
- Google Trends
- Marketing Miner
- Ubersuggest (anglicky)
Placené nástroje na analýzu klíčových slov:
Meta titulek, popisek a obsah stránky jsou zajedno
Meta titulek i popisek upoutá uživatele, když prochází výsledky hledání. Měl by uživatele navnadit k tomu, aby kliknul na odkaz. Pokud budete uvádět nesouvisející informace v meta titulku i popisku jen proto, abyste uživatele nalákali ke kliknutí na stránku, která nakonec bude obsahovat něco jiného, bude to mít nejen negativní dopad na chování takového uživatele na stránce, ale může to také vést k problémům, co se týká pozice stránky ve vyhledávačích.
Segmentujte cílovou skupinu
Vaši cílovou skupinu patrně reprezentuje více než jeden profil osoby. Pokud prodáváte nějaký produkt (například výživnou energetickou tyčinku), bude mít patrně několik typů kupujících, například sportovce, cestovatele, turisty atp. Jednotlivé profily zákazníků se tak mohou lišit, a proto je dobré promyslet způsob, jak tyto typy lidí oslovit. Obsah pro sportovce se bude přirozeně lišit od obsahu pro někoho, kdo se zaměřuje na turistiku. Pokud vytvoříte Landing page pro jednotlivé segmenty, budete na takto rozdělené cílové skupiny lépe cílit.
Používejte kvalitní poskytovatele hostingu i webová řešení
Klíčovou roli pro dobrou pozici ve vyhledávačích hraje i rychlost načítání stránky včetně standartního HTTPS zabezpečení. Rychlost má pak vliv i na to, zda se Vám podaří udržet pozornost návštěvníka. Uživatelé mohou být netrpěliví a snadno se rozptýlí, takže pokud se vaše vstupní stránka načítá pomalu, vaše šance na konverzi se snižují.
Získávejte zpětné odkazy a sdílejte obsah
Pokud spustíte Landing page na vybraný produkt nebo nějakou službu, kromě klasického způsobu propagace prostřednictvím placených reklam, článků a sociálních sítí, můžete zkusit promyslet oslovení jiných webů, které by mohly na Vaši stránku odkazovat. Pokud totiž získáváte odkazy z webů s vysokou autoritou, má to ve výsledku pozitivní vliv na pozici ve výsledcích vyhledávání. Pokud je obsah jedinečný a neotřelý, tím lépe.
Tvorba Landing page z pohledu obsahu
Optimalizace pro vyhledávače i segmentace uživatelů je jen polovina úspěchu. Dalším zásadním krokem je optimalizace samotného obsahu stránky. Zde je několik základních typů:
Pište lákavé titulky
Poutavý a dobře napsaný titulek je základ úspěchu. Dobře mířený titulek ve spojení s kvalitním copywritingem je základní způsob, jak získat a udržet pozornost návštěvníka na webu dostatečně dlouho na to, aby došlo ke konverzi. Lákavý titulek například reaguje na nějakou aktuální potřebu uživatele, anebo vzbudí v uživateli zájem či zvědavost.
Používejte odrážky v textu
Pokud nabízíte více funkcí nebo výhod, vyjmenujte je pomocí číslovaných seznamů nebo odrážek. Tato funkce umožní jednodušší čtení i orientaci, než čtení dlouhého bloku textu.
Ujistěte se, že CTA je dobře viditelné
CTA neboli Call To Action by měl být jedním z hlavních prvků webu, který návštěvníci uvidí. To je potřeba zohlednit zejména pro uživatele, kteří na stránky přistupují prostřednictvím mobilního telefonu. V případě mobilních zařízení se proto nebojte používat směrové ukazatele. Mezi klasické ukazatele patří šipky nebo obrázek někoho, kdo ukazuje (nebo se dívá) směrem k CTA. Šikovně umístěné náznaky povzbuzují návštěvníky, aby pokračovali ve čtení a případně dokončili konverzi.
Pokud je Vaše stránka delší, je vhodné umístit CTA na více míst, nejen na začátek. CTA můžete například vložit doprostřed nebo na konec. CTA přitom může být pokaždé trochu odlišné a tím pak zaujmout různé návštěvníky. CTA je ovšem potřeba používat přiměřeně, v opačném případě by mohlo návštěvníky odradit.
Nebojte se ukázat, jak váš produkt nebo služba funguje
Demonstrace využití služby nebo produktu se hodí zejména v případě, že se jedná o něco neobvyklého nebo ne zcela srozumitelného. Konkrétní příklad z praxe pomůže návštěvníkům nejen pochopit, ale i představit si, jak mohou službu nebo produkt konkrétně využít.
Odkažte se na spokojené uživatele
Pokud máte k dispozici reference od spokojených zákazníků, určitě je nezapomeňte do obsahu připojit. Pokud máte velké množství spokojených uživatelů, můžete uvést i číslo, kolik lidí již produkt nebo službu využilo. Tyto informace mohou posloužit jako tzv. sociální důkaz, což znamená, že další lidi budou kopírovat chování ostatních.
Nebojte se sdělení pomocí videa
Návštěvníci stránky mohou mít různé preference. Zatímco někteří budou preferovat čtený text, jiní mohou preferovat shlédnutí video obsahu. Forma sdělení prostřednictvím videa je navíc stále více populární. Spojení textu s videoobsahem může být velice účinným způsobem, jak zaujmout i udržet pozornost návštěvníka stránky. Nezapomeňte také aktivovat titulky vzhledem k tomu, že mnoho uživatelů si nezapíná zvuk.
Buďte dostupní
Uvádějte nejen své kontaktní údaje, ale mějte k dispozici i další možností, jak vás mohou uživatelé kontaktovat. Vědomí, že se na vás mohou obrátit kdykoliv s dotazy nebo obavami jim může pomoci při nákupním rozhodování. Sdílení kontaktních údajů je známkou legitimity, která zákazníkům říká, že jste tu pro ně, abyste jim v případě potřeby pomohli.
Testujte
Pokud vám to čas i prostředky dovolí, zkoušejte různé varianty svých stránek. Různé titulky a jinak umístěné prvky včetně úpravy obsahu mohou přinášet různé výsledky. Pomoci tzv. teplotních map (heat maps) můžete například sledovat, kde a kam uživatelé nejvíce klikají.
Nástroje vhodné pro testování (pouze v angličtině):
Závěr
Nyní, když víte, co je Landing Page a jak ji optimalizovat, můžete začít s tvorbou. Inspirovat se můžete například seznamem úspěšných Landing pages publikovaných na HubSpot (v angličtině). Pokud hledáte české nástroje, které pomohou s vytvořením Landing page, pak Vám můžeme doporučit následující:
- Wix, konkrétní seznam šablon dostupných cílových stránek najdete na této stránce
- FAPI
- Platební odkazy