SEO: 4 pilíře úspěšného webu nebo e-shopu
Vytvoření webové stránky nebo e-shopu je pouze začátek cesty k úspěchu online. Mnoho podnikatelů a majitelů obchodů často chybuje v myšlence, že jednou vytvořená webová stránka automaticky přitáhne návštěvníky a zákazníky. Realita však není tak jednoduchá. Pro dosažení skutečné viditelnosti a konkurenceschopnosti v online prostředí je nezbytné nejen vytvořit web, ale také ho optimalizovat pro vyhledávače. Pouze dobře spravované a optimalizované stránky totiž mají šanci se zobrazovat ve výsledcích vyhledávání. Existuje mnoho faktorů, které mohou ovlivnit viditelnost a pozici webových stránek ve výsledcích vyhledávačů (SERP).
Co znamená zkratka SERP
"Search Engine Results Page" je stránka, která se zobrazí po zadání vašeho dotazu do vyhledávače a obsahuje seznam výsledků vyhledávání. Obvykle tato stránka obsahuje nejen výsledky vyhledávání, ale také placené reklamy nebo výňatky obsahu známé jako „featured snippets“ (úryvek textu, který se zobrazuje jako odpověď na zadaný dotaz a zobrazuje se nad organickými výsledky vyhledávání).
Výsledky vyhledávání ovlivňuje i lokalita uživatele. Pokud například hledáte nějakou prodejnu nebo službu, můžeme vám stránka SERP zobrazit nejbližší místa. Stránka SERP vždy zobrazuje výsledky na základě vyhledávacího záměru uživatele. Existuje mnoho faktorů, které mohou ovlivnit viditelnost a pozici webových stránek ve výsledcích vyhledávačů (SERP), mezi nejvýznamnější však patří SEO (search engine optimization neboli optimalizace pro vyhledávače).
Co je SEO?
Za SEO nestojí jedna technika nebo strategie. Jedná se spíše o soubor různých strategií a technik, které si kladou za cíl, aby byl váš web snadno dohledatelný a zobrazoval se v SERP co nejvýše. Chcete vědět, jak si vaše webové stránky přibližně vedou? Můžete si vyzkoušet tyto bezplatné nástroje na základní diagnostiku:
1. Technické SEO – zaměřeno na správné indexování stránek
Technické SEO se soustředí na technické a infrastrukturní prvky webových stránek, které umožňují vyhledávačům snadněji procházet, indexovat a interpretovat obsah. To zahrnuje optimalizaci struktury URL adres, rychlosti načítání stránek, mobilní přizpůsobení, zabezpečení HTTPS, správné používání meta tagů (jako jsou meta popisky a meta tituly), správné nastavení souboru robots.txt a sitemap.xml a další technické aspekty.
Související doporučení k technickému SEO:
- Rychlost načítání stránek a celkový výkon webu si můžete ověřit přímo s pomocí Google nástroje – PageSpeed Insights.
- Další užitečnou stránkou je Google Search Console, která vám bezplatně poskytne další údaje o indexování stránky.
- Analýza klíčových slov pro metadata: Ubersuggest: Free Keyword Research Tool
2. Off-page SEO – budování autority a důvěryhodnosti
Jedná se o optimalizaci, která nepřímo ovlivňuje webové stránky a pozici ve výsledcích vyhledávání. Jednou z nejdůležitějších aktivit týkající se off-page SEO je tzv. linkbuilding neboli budování zpětných odkazů, které pomáhá zlepšit autoritu a důvěryhodnost webových stránek ve vyhledávačích. Zanedbávanou oblastí bývá tzv. interní linkbuilding, který klade důraz na kvalitní prolinkování stránek a usnadňuje procházení jak vyhledávačům, tak i návštěvníkům webu.
Doporučení týkající se linkbuildingu:
- Linkbuilding zahrnuje i registraci do vyhledávačů a populárních katalogů: Je důležité, abyste byli co nejlépe vidět online. Nezapomeňte na katalogy firem.
- Úvod do link buildingu od Collabimu: Kompletní návod, jak na budování zpětných odkazů
- Optimalizace stránek pro lokální vyhledávání – přidejte svůj web do mapy vyhledávače Google, Seznam i Bing.
- Spolupracujte s dalšími weby, díky spolupráci můžete na sebe vzájemně odkazovat – např. hostování kvalitního obsahu, který bude mít zpětný odkaz.
Vyhledávače hodnotí autoritu a důvěryhodnost webových stránek pomocí různých signálů, jako jsou kvalitní zpětné odkazy, recenze a použití důvěryhodné zdroje informací. Proto je důležité navazovat spolupráci se spolehlivými partnery, budovat kvalitní obsah a také získávat pozitivní recenze od zákazníků. Pozitivní recenze hrají důležitou roli: potenciální zákazníci neuvidí pouze Váš profil, ale také hodnocení ostatních. Jak Google, tak Seznam i Bing umožňují k Vašemu firemnímu profilu vložení recenze.
3. On-page SEO – kvalitní obsah je polovinou úspěchu
On-page SEO se zaměřuje na obsahovou strukturu jednotlivých stránek vašeho webu. To zahrnuje práci na klíčových slovech, správné používání nadpisů, odstavců a seznamů, vytváření interních odkazů, optimalizaci obrázků a multimediálního obsahu, a zajištění, že obsah na stránkách je užitečný, relevantní a snadno čitelný pro uživatele i vyhledávače.
Vyhledávače se snaží poskytnout uživatelům nejlepší možnou uživatelskou zkušenost, a proto faktory jako je přehlednost, snadná navigace, dobře strukturovaný obsah a nízká míra odchodu (bounce rate) mohou mít významný vliv na pozici ve výsledcích vyhledávání. Dobře postavená obsahová struktura jednotlivých stránek pak jde ruku v ruce s tzv. obsahovým SEO.
4. Obsahové SEO – zaměřeno na uživatele
Obsahové SEO se zaměřuje na vytváření kvalitního, relevantního a užitečného obsahu. To zahrnuje správnou kombinaci použití klíčových slov spolu s hodnotnými informacemi, které odpovídají na problém uživatelů. Obsahové SEO se vztahuje přímo k dotazům uživatelů, které zadávají do vyhledávače. Obsahové SEO se s on-page SEO prolíná, protože obsah je zároveň potřeba strukturovat pomocí nadpisů, odstavců a seznamů tak, aby byl snadno čitelný.
Proč je kvalitní obsah i uživatelsky přívětivý design důležitý?
Kvalitně tvořený obsah má vliv na bounce rate, což je míra odchodu uživatelů z Vašich webových stránek. Jinými slovy, čím kratší dobu uživatelé na Vašem webu jsou, tím hůř. Vysoký bounce rate má negativní vliv na pozici webu ve vyhledávačích. Vysoký bounce rate však nemusí vždy souviset pouze s obsahem. Může se jednat i o pomalé načítání stránky (proto je rychlost stránky důležitá), nepřehledné stránky nebo důsledek špatně cílených klíčových slov.
Mohlo by vás také zajímat:
- Je důležité, abyste byli co nejlépe vidět online. Nezapomeňte na katalogy firem.
- Digitální produkty a online služby: 6 klíčů k obchodnímu úspěchu
- Jak Pays pomáhá obchodníkům zvýšit prodej – automaticky a zdarma
- Co je to Landing page, jak funguje a jaké jsou její výhody?
- Jak vytvořit Landing Page, která prodává