Marketplace: 3 praktické tipy, jak prodávat na Facebooku

Facebook je pro online prodej produktů stále více oblíbený. Důvod je jednoduchý. Na Facebooku u inzerátu na Marketplace nic neplatíte. Nejsou zde žádné poplatky za uveřejnění, ani provize z prodeje. Inzerování produktu je navíc otázkou několika minut. Propagace samotných příspěvků navíc může být velice levná a účinná pokud víte kde a jak produkt inzerovat, na což je zaměřený náš článek.

Co je to Facebook Marketplace?

Marketplace v podstatě znamená tržiště (nebo bazar) a jeho nabídka tomu odpovídá. Marketplace slouží pouze k nabízení fyzických produktů a může na něm inzerovat kdokoliv starší osmnácti let. Jeho ikonku najdete přímo v hlavním menu Facebooku. Jednou z domén Facebooku jsou tzv. skupiny (Groups), kde může být libovolné množství členů. Existují skupiny, které mají i několik milionů členů. Facebook skupiny mají různá zaměření a mezi nimi jsou i přímo takové, které slouží k inzerci produktů, které jsou předmětem zájmu vybrané skupiny. Facebook Marketplace byl spuštěn roku 2016 v reakci na prodej produktů prostřednictvím Facebook skupin. Cílem bylo zjednodušit uživatelům takový přeprodej zboží a umožnit jeho propagaci (tzn. Facebook si kromě pomoci s inzercí produktu i něco vydělá na reklamě).

Kde najdu Marketplace?

Jak jsme již zmínili, v prohlížeči ho uvidíte hned hlavní liště. Je to ikonka symbolizující obchod, viz zvýrazněný obrázek níže.

Jak prodávat na Facebooku: na obrázku je Facebook hlavní menu v prohlížeči se zvýrazněnou ikonkou Marketplace

Na tuto ikonku stačí kliknout a zobrazí se vám Dnešní výběr nabízených produktů pro nastavenou lokalitu. Tento výběr pak můžete filtrovat v levém menu, kde najdete výpis hlavních kategorií. Můžete také nastavit další detaily vyhledávání jako:

Marketplace je v podstatě obdoba online bazaru (Bazoš, sbazar). Marketplace máte k dispozici i v aplikaci ve svém telefonu. Stačí otevřít Facebook, kliknout na Menu a Marketplace se vám zobrazí spolu s dalšími položkami hned na této stránce pod obdobnou ikonkou jako v prohlížeči, jen může být jinak zbarvená.

Proč zkusit Marketplace?

Pokud se podíváte na současnou nabídku na Marketplace, hodně zde inzerují zejména soukromé osoby. Vzhledem k tomu, že je to bezplatná služba, můžete si takto snadno rozšířit svůj prodejní kanál a může to být pro Vás velice snadný způsob, jak se dostat k ještě více zákazníkům a zároveň levně propagovat své produkty ve vašem okolí. Pomocí Marketplace si můžete rychle a snadno vyzkoušet, jaký má váš konkrétní produkt ohlas.

Jak prodávat na Facebook Marketplace?

1. Vyhledejte si Facebook skupiny

Předtím než vůbec začnete inzerovat si zkuste zjistit, zda neexistují přímo skupiny, kde by mohli mít přímo zájem o Vaše zboží. Pokud například prodáváte ručně vyšívané deky pro kojence, můžete se podívat po rodičovských skupinách v okolí a stát se členem takových skupin. Váš produkt pak můžete snadno ve skupině sdílet. Pokud nabízíte sportovní potřeby, pak můžete nabídnout zboží ve skupině zaměřené na sport.

V ideálním případě takové skupiny znáte, jste aktivními členy a znáte podmínky publikování inzerce v takových skupinách. Skupiny mohou výrazně zvýšit dosah vašeho inzerátu a navíc přímo cílíte na vybranou zákaznickou skupinu. Musíte však inzerovat na relevantních místech.

Vyhnete se tak blokaci a nařčení z nevyžádaného obchodního sdělení. Pokud se navíc rozhodnete pro placenou propagaci, která je velice jednoduchá (můžete si sami nastavit rozpočet, na koho a jak dlouho chcete cílit), Facebook bude za vás cílit na další uživatele i mimo skupiny.

2. Vytvořte relevantní a kvalitní inzerát

Přímo na stránce Marketplace můžete kliknout na vytvořit nový inzerát a následně si vyberte nejvíce odpovídající typ inzerátu:

facebook-vec-na-prodej.jpg

Jakmile vyberete kategorii, otevře se Vám stránka s náhledem na inzerát a ve formuláři nyní můžete doplnit zbývající potřebné informace podle sekcí:

Sekce pro přidání fotek

K produktu lze přidat až deset fotek. Ujistěte se, že fotky jsou kvalitní a dobře osvětlené. Pokud má produkt jakýkoliv defekt, je vhodné jej vyfotit a do popisu produktu přidat, zda má tento defekt vliv na používání produktu. Vyvarujete se tak pozdějšímu obvinění o zatajování stavu produktu a možným negativním komentářům včetně šíření varování před vašim profilem.

Název

Do názvu uveďte přesný název produktu. Pokud prodáváte například elektroniku, uveďte nejen značku, ale i model.

Cena

Cenu si dobře promyslete. Nezapomeňte zohlednit možné poštovné. Jelikož na Facebooku neplatíte provizi z prodeje, můžete použít i peníze na propagaci produktu.

Kategorie

Vyberte vhodnou kategorii. Facebook Marketplace v současnosti nabízí prodej v následujících kategoriích:

Stav

Zde vyberte odpovídající stav z možností:

Popis

Zde je opravdu důležité poskytnout všechny relevantní informace podle typu zboží. Lidé často zapomínají dodávat rozměry, technické parametry, bližší vysvětlení ohledně stavu i původu zboží, defekty. Poskytujte informace, na které se vás lidé nejčastěji ptají.

Dostupnost

Dostupnost je vlastnost, která otevírá zajímavou příležitost obchodníkům. Díky této sekci totiž můžete nabízet větší množství toho samého produktu.

Produktové tagy

Produktové tagy mohou pomoci uživatelům najít váš produkt. Pokud máte například určitou značku a model, můžete to použít jako produktový tag. Ve vyhledávání se pak váš produkt může uživateli snadno zobrazit.

3. Sdílejte produkt a nebojte se propagace

Jakmile zveřejníte inzerát, Facebook vám sám nabídne existující skupiny, kde můžete inzerát obratem sdílet. Produkt samozřejmě můžete sdílet i na Vaše profilu. Kromě možnosti vkládání do skupin, kterou jsme již uvedli výše, můžete vyzkoušet i propagaci. Je na vás jak moc chcete investovat a na koho chcete cílit. Lze však spustit propagaci již za pár desítek korun.

Možnosti platby za zboží na Marketplace

Jelikož Marketplace funguje momentálně hlavně na bázi prodeje soukromých osob, kupující obvykle předává peníze hotově nebo platí převodem. V případě, že chcete umožnit kupujícím rychlou platbu za zboží kartou nebo QR platbou, můžete využít náš Platební odkaz nebo Platební předpis.

Facebook Obchod jako další možnost prodeje na Facebooku

Pokud už dlouhodobě prodáváte zboží přes sociální sítě nebo nad tím uvažujete, další variantou je Facebook obchod. K Facebook obchodu ovšem potřebujete mít firemní Facebook stránku, kde musíte:

Spuštění Facebook obchodu je komplikovanější než jednoduché nastavení inzerátu na Marketplace. Jsou však obchodníci, kteří Facebook Obchod využívají jako doplňkový prodejní kanál, protože mohou vytvářet atraktivní propagační kolekce zboží nejen pro Facebook, ale i Instagram. Pro tyto obchodníky máme v Pays připravené jednoduché platební řešení pro prodej na Facebooku.


< předchozí článek - další článek >

Podnikáte a hledáte vhodné platební řešení pro prodej Vašich produktů?

Napište nám