Rozhlasový poplatek - jednoduše přes Pays

Poplatky Českému rozhlasu bylo dosud možné hradit prostřednictvím SIPO nebo bankovním převodem. Nově lze poplatky hradit i prostřednictvím platební brány Pays. Stav platby lze navíc jednoduše sledovat online přímo v uživatelském rozhraní na stránkách Českého rozhlasu.

Co je to rozhlasový poplatek a k čemu slouží?

Jedná se o povinnou platbu za rozhlasový přijímač. Rozhlasovým přijímačem se pak rozumí autorádio, jakékoli rádio, hi-fi souprava, radiobudík i televizor. Neplatí se za poslech rádia jako takový, ale za vlastnictví, držení nebo užívání přijímače bez ohledu na to, zda toto zařízení používáte k poslechu Českého rozhlasu či nikoliv. Tento poplatek je určen k financování veřejné služby Českého rozhlasu.

Výše platby za rozhlasový poplatek

Poplatek můžete platit buď jako domácnost, podnikatelský subjekt nebo právnická osoba. V případě domácnosti se vždy platí jeden poplatek za celou domácnost, a to nezávisle na počtu přijímačů nebo členů domácnosti. Částka je nyní stanovena na 45 Kč měsíčně.

Rozhlasový poplatek pro podnikatele

V případě, že se zaregistrujete jako podnikatelský subjekt nebo právnická osoba, máte povinnost hradit poplatek za každý rozhlasový přijímač, který využíváte (například v provozovně, v kanceláři, ve firemním autě atp.). Cena za každý takový přijímač je 45 Kč za měsíc. V případě, že platíte rozhlasový poplatek jako podnikatel nebo právnická osoba, nejste osvobozeni od hrazení poplatku v domácnosti a naopak. Jedná se totiž o dvě různé platby.

Jak začít platit rozhlasový poplatek online?

Přímo na stránce Českého rozhlasu si můžete vybrat, zda jste již plátcem nebo se chcete k poplatku přihlásit a dle toho budete dále postupovat. K tomu, abyste mohli začít platit rozhlasový poplatek online, Vám bude stačit emailová adresa, pomocí které si vytvoříte tzv. Účet poplatníka. Při registraci Vám bude na e-mailovou adresu zaslána zpráva s ověřovacím odkazem, díky kterému dokončíte aktivaci online účtu. Na tento aktivační odkaz je potřeba kliknout do 30 dnů od jeho doručení. Po uplynutí této lhůty nebude možné aktivaci dokončit a budete muset provést registraci znovu.

K čemu slouží online účet poplatníka

Díky emailové adrese si budete moci na stránkách Rozhlasu jednoduše spravovat svůj účet online. Konkrétně si budete moci:

Při nastavování domácnosti nebo podnikatelského subjektu si můžete také stanovit frekvenci platby. Můžete platit měsíčně, čtvrtletně, pololetně nebo ročně. Výhodou online účtu je, že Vám přijde automaticky notifikace emailem pro úhradu. Nemusíte se tak o nic starat. Platby přímo na účet Českého rozhlasu musí být provedeny vždy do 15. dne zvoleného platebního období (kalendářního roku, pololetí, čtvrtletí nebo měsíce). Doporučujeme roční platbu a máte vystaráno na celý rok.

Na obrázku jsou zobrazeny pokyny k platbě za rozhlasový poplatek – konkrétně jsou zobrazeny detaily pro bankovní spojení, QR kód a tlačítko pro platbu kartou. Jedná se pouze o příklad, údaje se u každého spotřebitele liší podle intervalu zvolené platby, typu domácnosti nebo podnikatelského subjektu. Pod svým online účtem tak budete mít k dispozici soupis všech domácností nebo podnikatelských subjektů a stav konta. Díky tomuto stavu konta uvidíte, zda je vše v pořádku uhrazeno, popřípadě budou uvedeny pokyny k úhradě nedoplatku včetně tlačítka pro dokončení platby přes Pays, viz obrázek.

Klíčovým údajem každého subjektu je variabilní symbol, který slouží jak pro identifikaci platby, tak pro komunikaci s Rozhlasem v případě nahlašování změn. Můžete také reagovat online na výzvu nebo sdělení, které Vám přišlo poštou. Stačí k tomu variabilní symbol a ověřovací kód. Emailovou adresu lze kdykoliv jednoduše změnit a stejně tak lze podnikatelský subjekt nebo domácnost jednoduše z profilu odstranit. Pozor, odstranění profilu neznamená automatické odhlášení nebo osvobození od poplatku.

Jak změnit platbu ze SIPO přímo na účet Rozhlasu

Do účtu poplatníka si také můžete přidat i subjekty hrazené formou SIPO, u kterých můžete změnit platbu přímo na účet Českého rozhlasu Jednoduše zvolíte akci „Změna platebního styku“ a zpracování je následně provedeno automaticky. Potvrzení o provedené změně je zasláno na vaši e-mailovou adresu spolu s instrukcemi k platbě. Změna je automaticky zpracována i na straně České pošty. Tuto změnu platby můžete provést také prostřednictvím tzv. evidenčního formuláře (v části „převod ze SIPO“), který zašlete Českému rozhlasu. Veškeré formuláře můžete zasílat následujícími způsoby:

Dokumenty musí být opatřeny vlastnoručním nebo elektronickým podpisem poplatníka (případně zmocněnce).

Proč si vybral Český rozhlas platební bránu Pays?

Český rozhlas hledal online platební řešení, které splní jeho specifické požadavky na bezpečnost, spolehlivost, nadstandardní funkce a samozřejmě cenu. Díky naší dlouhodobé spolupráci s Českou spořitelnou a Global Payments jsme byli schopni vyhovět všem požadavkům ČRo a byl nasazen náš platební systém pro velké organizace a města a obce s několika softwarovými úpravami na míru Českému rozhlasu.


< předchozí článek - další článek >

Hledáte spolehlivou a dostupnou platební bránu pro své služby?

Kontaktujte nás